Լամայականություն
Լամայականություն – բուդդայականության հիմնական
ուղղություններից է, որն ի հայտ եկել 7-րդ դարում
Տիբեթում մահայանայի և վաջրայանայի (բուդդայական
թանթրիզմ) ներթափանցման ու տիբեթցիների տեղական
կրոնի (բոն-պո) հետ միաձուլման արդյունքում:
Այն տարածված է Տիբեթում, Մոնղոլիայում, Բուտանում,
Նեպալում: Անվանումը առաջացել է լամա-վանական կամ
քուրմ բառից, որը վաջրայանա բուդդիզմի
այս տեսակում գլխավոր կերպարն է:
Լամայականությունը մահայանայից է վերցրել իր հիմնական
ուսմունքը, կրոնափիլիսոփայական տեքստերը, պալիական կանոնը
և որոշակիորեն նաև պանթեոնը: Տիբեթական բուդդիզմը կենտրոնը
դարձավ վանական մենաստանը՝ լամայի գլխավորությամբ հիերարխիկ
կառույցը: Ծիսական գործողությունները լամայականության հիմնական
նպատակն էին, որով նրանք ցանկանում էին դուրս գալ
վերածնությունների անվերջանալի շղթայից: Հավատացյալի համար գլխավորը
դհարմայի իրագործման միջոցով ծառայությունների կուտակումն է, սանգհի
պաշտամունքը, մեղքերի թողության համար աղոթքների կատարումը:
Ծիսական գործողությունները բազմաբնույթ էին, օգտագործվում էին
սրբապատկերներ, երաժշտական գործիքներ, Գանժուր և Տանջուր
կանոնական տեքստերը, որոնք ուղեկցում էին առավել հայտնի
աստվածությունների նկարներով, որոնցից են
բուդդա Շակիամունին, բիդիսատվաները, Պադմադամբհավան,
հիմնադիր լամաները:
Լամայականության մեջ գլխավորը վանականը Դալայ-Լաման է,
որը հանդիսանում է Տիբեթի հոգևոր ու քաղաքական առաջնորդը:
Չինաստանի կողմից Տիբեթի բռնակցումից հետո Դալայ-Լաման բնակվում է
Հնդկաստանի Դհարմասալա քաղաքում և մեծ ազդեցություն չունի
Տիբեթի ներքին կյանքի վրա: Ներկայիս Դալայ լաման հրաժարվել է
քաղաքական առաջնորդությունից և «Արտաքսման մեջ գտնվող Տիբեթի
կառավարությունը» 2011թ.-ին ընտրել է վարչապետ, որի սիմվոլիկ
իշխանությունը տարածվում է միայն տիբեթյան սփյուռքի վրա: